Każda (lub prawie każda) parafia
posiada relikwie, są one również w kościele nowogórskim. Czy i jakie były w
dawnych czasach? – na ten temat nie posiadamy żadnych informacji, gdyż źródła
nic o nich nie wspominają. Więcej możemy powiedzieć o obecnie posiadanych
relikwiach. Zdobył je dla kościoła nowogórskiego w Rzymie w 1875 roku ks. Jan
Ignacy Mikołaj Gradowski, ówczesny proboszcz. Są one umieszczone w ozdobnym
relikwiarzu i znajdują się obecnie w kościele w Nowej Górze. Kościół posiada
również dokument autentyczności relikwii, na którym widnieje napis – „Rzym
10.11.1875.”
W kościele nowogórskim znajdują się
następujące relikwie: Świętego Krzyża, św. Ignacego Loyoli, św. Alojzego
Gonzagi, św. Franciszka Ksawerego i św. Stanisława Kostki. Spróbujmy w skrócie
przybliżyć ich sylwetki, gdyż zapewne nie wszyscy są dobrze znani. Zacznijmy
jednak od wyjaśnienia, czym są relikwie.
Są to najczęściej szczątki ciała
świętych lub rzeczy z nimi związanych, a także fragmenty przedmiotów związanych
z Męką Pańską. Rozróżniamy relikwie I,
II i III stopnia. Relikwie I stopnia to fragmenty ciała świętego lub Krzyża św.
(relikwie Krzyża św. mają najwyższą rangę w chrześcijaństwie). Relikwie II stopnia to fragmenty szat
świętego lub innych przedmiotów, z którymi święty stykał się w sposób ciągły
(najczęściej przedmioty związane z życiem religijnym np. fragmenty różańca). W
tej grupie najważniejszą relikwią jest Całun Turyński. Relikwie III stopnia są
to inne przedmioty towarzyszące świętemu za życia, niekoniecznie związane z
funkcjami religijnymi, święty musiał je przynajmniej raz dotknąć.
W celu ograniczenia handlu relikwiami,
a także zapobiegnięciu pojawiania się fałszywych relikwii, kościół katolicki na
soborze luterańskim w 1215 roku ustanowił, że ważne są tylko te relikwie, które
zostały zatwierdzone przez papieża. Dalsze uregulowania spraw związanych z
relikwiami nastąpiło na soborze trydenckim.
Krzyż,
na którym umarł Chrystus, został po Jego śmierci wrzucony do cysterny
wydrążonej w skale u stóp wzniesienia Golgoty (wg innych źródeł do głębokiego
rowu). Po przyznaniu chrześcijanom przez cesarza Konstantyna Wielkiego pełnej
wolności religijnej (w 313 roku), przystąpiono do odszukania krzyża. W 326 r.
cesarzowa Helena (matka Konstantyna) odnalazła trzy krzyże – ten, na którym
przybity był Jezus, oraz dwa pozostałe, do których przybici byli łotrowie.
Krzyż „właściwy” został zidentyfikowany na podstawie cudu uzdrowienia.
Największa część relikwii Krzyża św. cesarzowa Helena przekazała do sanktuarium
Grobu Świętego w Jerozolimie, drugi fragment przesłała do Konstantynopola, a
trzecią część do Rzymu. Ze względu na stałe zagrożenie wojnami, relikwie w
późniejszych czasach zostały podzielone na tysiące drobnych cząstek i rozesłane
do wielu świątyń.
Badania drewna jednej z relikwii
przechowywanej w Rzymie wykazały, że drewno pochodzi z sosny. Dodać tu można,
że nie jest prawdą, że ze wszystkich relikwii Krzyża św. można ułożyć więcej
niż jeden krzyż. Obliczono bowiem, , że gryby je zebrać wszystkie razem,
utworzyły by zaledwie 1/3 typowego krzyża, używanego przez Rzymian w czasach
Jezusa.
Ingo Lopez de Onaz y Loyola urodził się
przed 23 października 1491 roku w zamku Loyola, posiadłości swego ojca, średnio
zamożnego feudała baskijskiego. Swoje baskijskie imię zmienił później na
Ignacy, ku czci biskupa z Antiochii, słynnego pisarza i męczennika z II wieku.
W młodych latach przyjął tonsurę, która zapewniała mu przywileje zastrzeżone
dla członków kleru katolickiego. W wieku 16 lat podjął służbę w przybocznej
gwardii wicekróla Nawarry. W 1521 roku w Pampelunie został ranny, a w 1522 roku
zrezygnował z kariery wojskowej. Był pielgrzymem i pustelnikiem, a w 1523 r.
wyruszył z pielgrzymką do Ziemi Świętej. Wrócił następnie do kraju i podjął
studia (filozofia) na Uniwersytecie w Alkali i Salamance. W 1528 r. przeniósł
się do Paryża, gdzie na Sorbonie zaprzyjaźnił się z Franciszkiem Ksawerym,
Piotrem Fabrem, Szymonem Rodriguesem, Jakubem Lainezem, Alfonsem Salmeronem i
Mikołajem Bobadillą. Wszyscy oni przygotowywali się do kapłaństwa i stali się
zalążkiem przyszłego zakonu jezuitów.
Dnia 15 sierpnia 1534 roku w małej
kapliczce na zboczu Montmartre w Paryżu wspólnie złożyli śluby ubóstwa i
czystości. Dnia 24 czerwca 1537 roku otrzymali w Wenecji święcenia kapłańskie i
rozpoczęli działalność duszpasterską. Związali się z zakonem Towarzystwa
Jezusowego, które zatwierdził papież Paweł III bullą Regimini Militantis
Ecclesiae (O kościele walczącym) w dniu 27 września 1540 roku. W 1541 r.
dokonano wyboru przełożonego generalnego, którym został Ignacy de Loyola,
piastując to stanowisko aż do śmierci 31 lipca 1556 roku.
Do chwały błogosławionych wyniósł go 27
lipca 1609 roku papież Paweł V, a kanonizował go 12 marca 1622 r. papież
Grzegorz XV. Wspomnienie liturgiczne obchodzone jest w kościele katolickim 31
lipca. Dnia 25 lipca 1922 r. papież Pius XI ogłosił go patronem wszystkich
rekolekcji w kościele katolickim, patronuje on również żołnierzom, matkom
oczekującym potomstwa oraz kobietom rodzącym.
Francisco de Jaso y Azpilicueta
(Franciszek Ksawery) urodził się 7 kwietnia 1506 r. na zamku Xavier w Nawarze w
Hiszpanii, jako syn Juana, doktora uniwersytetu bolońskiego, prezydenta Rady
Królewskiej Nawarry. Studiował w Paryżu, w 1534 r. złożył ślubu zakonne, a w
1537 r. otrzymał święcenia kapłańskie, następnie należał do Towarzystwa
Jezusowego (ten okres życia jest wspólny z biografią Ignacego de Loyoli). W
1541 r. wyjechał do Indii w charakterze wysłannika królewskiego i legata
papieskiego, oddawał się tam apostolstwu i posłudze chorym. W 1542 r. dotarł do
Goa, gdzie założył seminarium, pracował także w Malacce, na Wyspach Moluckich,
jako pierwszy misjonarz dotarł do Japonii, gdzie w latach 1549 – 1551 prowadził
ewangelizację i na Kiusiu założył pierwszy kościół. W 1551 r. opuścił Japonię i
dotarł do wyspy Shangchuan Dao w pobliżu Chin, gdzie po ciężkiej chorobie zmarł
w nocy z 2 na 3 grudnia 1552 roku. Jego ciało nienaruszone rozkładem przez
kilka miesięcy, mimo upałów i wilgoci, zostało potem przewiezione do kościoła
jezuitów w Goa, a w 1614 r. na życzenie generała jezuitów Klaudiusza Aquavivy
prawe ramię Franciszka zostało sprowadzone do Rzymu.
Beatyfikacji Franciszka Ksawerego
dokonał papież Paweł V 26 października 1619 roku, a kanonizacji Grzegorz XV w
dniu 12 marca 1622 roku. W 1927 r. papież Pius XI ogłosił św. Franciszka
głównym patronem misji katolickich. Wspomnienie liturgiczne obchodzone jest
dnia 3 grudnia.
Luigi Gonzaga (Alojzy Gonzaga) urodził
się 9 marca 1568 roku w Castiglione delle Stiviere koło Mantui w Lombardii.
Pochodził z książęcej rodziny, był paziem na dworach w Mantui i Florencji oraz
na dworze króla Filipa II w Hiszpanii. Wbrew woli rodziny wstąpił do
Towarzystwa Jezusowego i w 1585 r. rozpoczął nowicjat. Nie doczekał jednak
święceń. Zmarł w wieku 23 lat, opiekując się chorymi, podczas epidemii dżumy w
Rzymie. Jest patronem studentów.
Beatyfikowany 19 października 1605 roku
przez papieża Pawła V, kanonizowany 31 grudnia 1726 roku przez papieża
Benedykta XIII. Wspomnienie liturgiczne obchodzone jest dnia 21 czerwca.
Stanisław Kostka herbu Dąbrowa urodził
się najprawdopodobniej w grudniu 1550 roku w Rostkowie koło Przasnysza, jako
syn Jana, kasztelana zakroczymskiego i Małgorzaty z Kryskich. W wieku 14 lat
razem ze starszym bratem Pawłem został wysłany do szkół jezuickich w Wiedniu. W
grudniu 1565 roku ciężko zachorował. Miał wówczas wizję, w której św. Barbara z
dwoma aniołami przyniosła mu Komunie św., oraz drugą, w której Matka Boża
pochyla się nad nim i składa mu w ramiona Dzieciątko. Rano wstał zupełnie
zdrowy.
Chciał wstąpić do zakonu jezuitów, ale
nie uzyskał zezwolenia rodziców. W sierpniu 1567 r. pieszo, w przebraniu,
uciekł z Wiednia. Dotarł do Dillingen w Bawarii, do Piotra Kanizjusza, który
wysłał go do Rzymu, gdzie Franciszek Borgiasz przyjął go 28 października 1567
r. do nowicjatu. Mając 18 lat złożył śluby zakonne. Dnia 10 sierpnia 1568 r.
nagle zachorował na malarię, a pięć dni później (15.08.) zmarł.
Kiedy dwa lata później otworzono jego
grób, znaleziono ciało (rzekomo) nietknięte rozkładem. Został beatyfikowany w
1602 r. przez papieża Pawła V i kanonizowany 31 grudnia 1726 r. przez Benedykta
XIII, chociaż dekret kanonizacyjny wydał już wcześniej papież Klemens XI (w
1714 r.). Święto liturgiczne w kościele katolickim obchodzone jest 13 listopada
(od 1670 roku). Od 1969 roku po reformie liturgicznej papieża Pawła VI na II
soborze watykańskim, w polskim kościele święto obchodzone jest 18 września (na
świecie nadal 13 listopada).
Stanisław Kostka został jednym z
głównych patronów Korony Polskiej i Litwy w 1674 roku, od 1961 r. jest patronem
Polski, archidiecezji łódzkiej i warszawskiej, diecezji chełmińskiej i
płockiej, miast: Gniezna, Lublina, Lwowa, Poznania i Warszawy. W 1962 roku
papież Jan XXIII potwierdził patronat św. Stanisława Kostki nad Polską. Jest
też patronem studentów, nowicjuszy i nowicjuszek, alumnów oraz polskiej
młodzieży.
Do relikwii „nowogórskich” można zaliczyć
jeszcze jeden przedmiot, chociaż obecnie nie znajduje się on w naszym kościele,
lecz został oddany do skarbca katedralnego w Krakowie. Jest to późnogotycki
kielich mszalny z przełomu XV i XVI wieku. Dlaczego jest on relikwią? Dlatego,
że był używany przez papieża Jana Pawła II podczas liturgii Mszy św. na
krakowskich Błoniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz